De customer lifetime value is een metric waarbij er voorspelt kan worden wat de waarde is van een gemiddelde klant. Er wordt gekeken naar hoeveel een klant individueel zal genereren voor jouw bedrijf. Als een klant een langere tijd bij jouw bedrijf koopt, dan is zijn lifetime value ook hoger.

Neem contact op

Ben jij ambitieus en benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? 

Vul onderstaand formulier in en we nemen contact met je op. 

* Velden met een * zijn verplicht

Hoe bereken je de customer lifetime value (CLV)

Hoe bereken je de customer lifetime value (CLV)? Aan de hand van vijf stappen kun je de CLV berekenen. Hieronder zijn de vijf stappen beschreven. 

  1. Gemiddelde aankoopwaarde berekenen
    Dit is te berekenen door te kijken naar de gemiddelde aankoopwaarde van een klant in een jaar. Als een klant bijvoorbeeld gemiddeld vijf keer de winkel bezocht heeft en in totaal € 1000,- besteed heeft, is de gemiddelde aankoopwaarde € 200,-. Dit gemiddelde bereken je vervolgens voor al je klanten samen.
     
  2. Gemiddelde aankoopfrequentie berekenen
    Het berekenen van de gemiddeld aankoopfrequentie kun je doen door te onderzoeken hoe vaak een klant gemiddeld jouw bedrijf bezoekt. Als je weet hoe vaak een gemiddelde klant de winkel bezoekt, kun je dat mooi gebruiken als berekening. Laten we er in dit voorbeeld vanuit gaan dat een klant de winkel gemiddeld vijf keer per jaar bezoekt.
     
  3. Gemiddelde klantwaarde berekenen
    Nu we weten wat de gemiddelde aankoopwaarde en de gemiddelde aankoopfrequentie is, kunnen we de gemiddelde klantwaarde berekenen. Dit doe je door de gemiddelde aankoopwaarde te vermenigvuldigen met de gemiddelde aankoopfrequentie. Zo zie je hoeveel een klant waard is in een jaar. In ons voorbeeld is de gemiddelde klantwaarde 200 * 5 = € 1000,-.
     
  4. Gemiddelde levensduur berekenen
    Bij dit punt kijk je naar hoe lang een klant gemiddeld al bij je koopt. Mocht je dit niet goed in kaart hebben, kun je altijd een schatting maken. Als je dit wel weet, dan kun je deze cijfers mooi gebruiken. In ons voorbeeld gaan we uit van drie jaar.
     
  5. Customer lifetime value berekenen
    De laatste stap is het daadwerkelijk berekenen van de customer lifetime value. Dit doe je door de gemiddelde klantwaarde te vermenigvuldigen met de gemiddelde levensduur. In ons voorbeeld is dat 1000 * 3 = € 3000,-. Dat betekent dus dat de klant uit ons voorbeeld gemiddeld € 3000,- waard is. 

Meer weten over de customer lifetime value of andere online marketing diensten? Vul dan bovenstaande formulier in en kom in contact met ons.

Online Marketing begrippen

X
XML
Garden Connect